Ami él és mozog…

Vannak gyerekek, akik nem elégszenek meg a környezet órán tanultakkal. Erőteljes kíváncsiságuk, tudásszomjuk eredményeképpen rengeteg, állatokhoz, természethez kapcsolódó tudás halmozódott fel a fejükben. Nyitott szemmel és elmével járnak a természetben. Amikor kérdeznek, TÉNYLEG tudni akarják a választ. Gondolatban tulajdonságok alapján rendszerezik, kategorizálják a dolgokat. Nem elégszenek meg azzal, amit látnak, vagy hallanak, tudni akarják azt is, mi miért úgy működik a természetben, ahogy? Magadra ismertél? Akkor szinte biztosan neked való az “Ami él és mozog…”. A hat foglalkozás egy-egy nagyobb témát körüljárva vezeti be a gyerekeket a természettudományos gondolkodás, megismerés és kérdésfeltevés világába. A foglalkozásokon a gyerekek nem tanulók, hanem a természet működését megérteni akaró tudósok. Meglévő tudásukat, logikájukat és kreativitásukat használva próbálnak meg rájönni dolgokra, eközben persze rengeteg új és érdekes ismerethez jutnak hozzá.

Programvezető: László Ádám (biológus)

Korosztály: 3-4. osztály

Időpont: 9:00-10:30

Designthinking

Micimackó, az emberi formájú medve két apró lábon, a duci pocakjával új lakásba költözik, mert megházasodott. Azt is tudjuk róla, hogy méztermeléssel foglalkozik… Vajon milyen házat tervezzünk neki? Saját házunkban, lakásunkban milyen házimunkát utálunk a legjobban? Tervezzünk házikedvencet, aki megkönnyíti a dolgunkat!

Szeretsz ötletelni, rajzolni, makettezni? Akkor itt a helyed! A foglalkozásokon a gyerekek elsajátíthatják a designerek, formatervezők és építészek által is alkalmazott designthinking alapjait, játékos-mesés módon ismerkedhetnek meg a probléma és emberközpontú tervezéssel. A program célja a kreatív, tervezői – alkotói folyamatok megélése, mely során a rajzi megjelenítésen túl lehetőség nyílik a téri építkezésre, a konstruáló képességek fejlesztésére is.

Programvezető: Dezső Ilona (vizuáliskultúra tanár, Fazekas Mihály Gyakorlóiskola)

Korosztály: 3-6. osztály

Időpont: 10:30-12:00

Élménymatek I.

Unod az iskolai matekot? Nem jelent kihívást a szorzótábla? Már akkor tudod megoldást, mikor még föl sem tették a kérdést? Ha szereted a fejtörőket, gondolkodtató feladatokat , itt a helyed! Számos “számos” felfedezés vár rád! A foglalkozás célja, hogy a matematika iránt az átlagosnál jobban érdeklődő, kihívásokat, fejtörőket szerető gyerekek gondolkodását, képességeit játékos feladathelyzetben fejlessze. A hat alkalom során a gyerekek izgalmas logikai és matematikai feladatok megoldása közben megtapasztalhatják a problémamegoldásban rejlő örömöt. Fejlődik a számok és műveletek világában való jártasságuk, gondolkodásuk magabiztosabbá válik.

Programvezetők: Balogh Ádám és Szilágyi Dániel (logikai, matematikai tehetséggondozók)

Korosztály: 3-4. osztály

Időpont: 10:30-12:00

Kisokos

Szeretsz rejtvényt fejteni, csalafinta képeket nézegetni, elrejtett talányokat felfedezni? Fürgébben járnak a gondolataid, mint a többi gyereknek? Szeretnél együtt játszani, ismerkedni új társakkal az iskola előtt? Akkor tarts velünk a Kisokos foglalkozáson! A program célja a gyerekek gondolkodásának, problémamegoldó képességének fejlesztése (kreatív gondolkodás, játékos logikai feladatok, vizuális logika, matematikai logika, cseles csalafintaságok és leleményességek) az életkori sajátosságoknak megfelelően.

Programvezető: Győrffy Magdolna (ELTE Gyertyánffy István Gyakorlóiskola tanítója)

Időpont: 8:30-10:00

KultúrAngol

Az angol nyelv jött, látott, és győzött. E térhódítás miatt a nyelv eredeti művelőinek kultúrája is megcsillan itt-ott, könyvekben, filmekben, videókban. És néha akarva-akaratlanul is megvakarjuk a fejünket: Mi a szöszért bontogat Harry és Ron karácsonykor pukkantós bonbont? A királyi család mit csinál, ha van miniszterelnök? Meg amúgy is, mi ez az egész teaimádat? A foglalkozás során ilyen kérdésekre keresünk választ, sok felfedezéssel, játékkal, és dumálással. A foglalkozás célja a kultúra megismerése mellett a csoportmunka és kooperáció gyakorlása, nyelv, beszéd és magabiztosság fejlesztése.

Programvezető: Veress László (angoltanár, Fazekas Mihály Gyakorlóiskola)

Időpont: 9:00-10:30

Korosztály: 4-6. osztály (kezdő angol nyelvtudás elvárt)

Mikroprofesszor

Ha szeretnéd tudni, hogy gondolkodnak-e a számítógépek , hogy hogyan készülnek a számítógépes programok , sőt, magad is szeretnél programok mélyére látni, és programot készíteni , akkor ezt a foglalkozást neked találták ki. A hat őszi foglalkozás során egy programozás tanulásához készült programot fogunk használni, amit úgy fejlesztettek ki, hogy egyszerűen tudjál vele számítógépes játékokat készíteni. A foglalkozás célja a gyerekek algoritmus-alkotó képességének absztrakt gondolkodásának , és problémamegoldási kompetenciájának fejlesztése, valamint a csoportmunka és kooperáció gyakorlása számítógépes környezetben.

Programvezető:  Blénessy Gabriella (Informatikatanár – Fazekas Mihály Gyakorlóiskola)

Időpont: 9:00-10:30

Korosztály: 2.-5. osztály

Mondolat

A betűzgetéstől a szavakon lovagolva jutunk el a mondatokig. Játékok és egy kis kreativitás segítségével építjük fel a szöveget, ami lehet egy mese, egy levél, vagy egy teljesen hétköznapi beszégetés is. Hogyan mondjuk ki gondolatainkat úgy, hogy mások is pontosan értsék? Sokszor gondolkodunk képekben, érzésekben, hangokban, vagy folyamatokban, és ezek szavakkal való kifejezése egyszerre művészet és tudomány. Szeretettel várok mindenkit, aki szereti a betűrejtvényeket, titkosírásokat, a nyelvi és logikai játékokat.

Programvezető: Tarján Teréz (ELTE TTK-BTK hallgatója)

Időpont: 9:00-10:30

Korosztály: 3-6. osztály

Világok harca

Hozzunk létre egy saját világot saját történetekkel megtöltve. Ismerjük meg az ismeretlent, és teremtsünk a semmiből. A foglalkozás célja, hogy a gyerekek médiumokon átívelő módszerekkel és eszközökkel (pl.: hang, zene, kép, mozgókép, szöveg) megismerjék az alkotás különböző útjait, létrehozzanak fiktív világokat, hősöket, narratívákat, így játszva olyan képességek birtokába juthatnak, melyek segítségével formába önthetik saját kreatív energiáikat. A foglalkozás célja, hogy a történetvezetés, történetírás (legyen az fiktív vagy valós), médiumok területéhez tartozó ismeretanyag könnyen emészthető formában kerüljön a gyermek fejébe.

Programvezető: Fejes Richárd (irodalomtudomány PhD)

Időpont: 10:30-12:00

Korosztály: 3-5. osztály